KdF 

Kraft durch Freude

 
 
  Under construction  

 

  Kraft durch Freude Volkswagen project en zijn voortgang.  
 

 

Een  fotojournaal van de VW  beetle en zijn oorsprong in het KdF programma,

KdF bestond uit meerdere onderdelen

Zoals b.v. het vakantie-paradijs Prora en het motorvessel Willem Gustloff.

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

..... En het "blue breath easy " race project.

.

 

Marius dreamcar *

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

VW auf allen strassen der welt !

 
   

 

   

A.di. 1936 werd een start gemaakt van het Volkswagen KdF project .

Dit was Am mittellandkanal aan het nu geheten Wolfsburg .
Voorheen Fallersleben.   Nazi ’s zelf noemde het een geslaagd project , maar het is niet alles goud wat er blinkt……….

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

Prora maakte ook deel uit van het KdF programma. 

Het werd ontworpen door de Keulse architect Clemens Klotz (1886 – 1969)         
Restanten bestaan nog steeds in vervallen staat en er waren “ ooit “  plannen om er weer een hotel achtige bestemming aan te geven.
Het is het langste gebouw ter wereld , bijna 5 Kilometer. Het is nooit afgebouwd.

 

 

      PRORA:       

 

   

Foto van de aanbouw die begon eind 1936 begin 1937.

KdF Logo

 

                                                                                                                                  

Vijf kilometer lang en 10.000 tweepersoons kamers van 2.5 X 5 mtr. Allen met uitzicht op zee !                                                                                                                

 
 

De eerstesteenlegging had plaats op 2 mei 1936 maar de eerste bouwactiviteiten werden  pas eind 1936 begin 1937 gestart.

 

__________________________________________________________________________________________________________

 

 In de jaren ’30 van de vorige eeuw gaf Adolf Hitler de opdracht om in Prora op het eiland Rügen,
een vakantieparadijs voor arbeiders te bouwen.
Het was een idee van Hitler zelf, maar hij gaf de uitvoering in handen van
Robert Ley.
Ley was al lang actief in de partij en had een rol had gespeeld bij 'Kraft-Durch-Freude'
(KDF) een initiatief van de Nazistische vakbond. KDF ontwikkelde onder meer een personenauto - een voorloper van de Volkswagen – maar regelde ook vakantiereizen. Miljoenen mensen gingen dankzij KDF voor het eerst van hun leven op vakantie.
Het idee erachter was dat de arbeider kracht zou opdoen en stalen zenuwen zou krijgen.
Hitler had het volk en de steun van dat volk, nodig voor de oorlog die hij zou gaan voeren. 
 

 
 

 

De restanten heden, nu een toeristische trekpleister.

   
   

 

Prora werd ontworpen door de Keulse architect Clemens Klotz (1886 – 1969),

die ook het beruchte DAF-opleidingscentrum voor ideale ariërs, Burg Vogelsang  in de Eifel ontwierp.

Er werd eerst nog een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor Prora maar uiteindelijk ging de opdracht toch naar Klotz,

de favoriete architect van KDF-leider Ley. 

Na een bevel van Adolf Hitler begon op een terrein waar eerder de UFA-film “Der Dschungel ruft”

werd opgenomen met een olifant in de hoofdrol, de bouw van Prora op 2 mei 1936.

Bijna alle grote Duitse bouwbedrijven deden er aan mee. In Hitler’s hallucinante vakantiemachine Prora,

gelegen aan een van de mooiste stranden van Duitsland,  moesten 20.000 mensen kunnen logeren (+  2000 man personeel).

Bovendien moest het complex in oorlogstijd dienst kunnen doen als ziekenhuis en lazaret.

Er zouden baden met kunstmatige golfslag komen bij het hotel, maar ook open zonneterrassen met ingebouwde

infrarood-gestuurde straalkachels en vloerverwarming; een bioscoop; een theater en een feestzaal met 25.000 plaatsen.

Aan de kade zouden cruiseschepen kunnen aanleggen en wellicht ook U-boot onderzeeërs.

De kolos van Prora is 4, 5 kilometer lang en herbergt 10.000 tweepersoonskamers van 5 bij 2,5 meter,

allen met uitzicht op zee.

Het is nog steeds het langste gebouw van Europa.

Men kan er een half uur langs lopen zonder te weten of men werkelijk een meter is opgeschoten.


Grand Prix

Hoewel soms schamper wordt opgemerkt dat Klotz de opdracht alleen kreeg omdat hij zulke goede vrienden was met Ley,

was de Keulse architect bepaald geen prutser. 1937 werd zijn ontwerp van Prora,

tijdens de wereld-tentoonstelling van Parijs bekroond met de Grand Prix voor Architectuur.

Het geheel is opgetrokken in een klassiek-moderne stijl, die vrij gangbaar was in de jaren 20 en 30.

Soms wordt de architectuur, vanwege de megalomane omvang van het complex, beschreven als Nazi-stijl

maar dat is niet terecht.

Het complex is immers niet gebouwd in de neo- of pseudo- klassieke stijl waar Hitler en Speer zo van hielden

maar is veel moderner en lijkt meer op de sociale woningbouw uit die tijd. Prora wordt nu beschouwd als een

bouwtechnisch en architectonisch  waardevol monument.

Het is een soort tunnelconstructie verwant aan de Nederlandse tunnelbouw.

Prora is een van  ’s werelds eerste seriematige betonconstructies op grote schaal.

Het is ook het enige project ter wereld dat architectonisch gezien gebaseerd is op het idee van de lineaire stad.

Bovendien gaat het hier om een lineaire stad in één gebouw, hetgeen alles nog unieker maakt.

Op een keiharde en rationele manier is alles op logisch-functionalistische wijze uitgevoerd

hetgeen bepaald niet kenmerkend is voor nazi-architectuur.                       

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

Maritime and airborn

Het motorvessel

Wilhelm Gustloff

in het KdF programma

 

 

 

 

   

 

 

Blohm & Voss Hamburg   , maakte eveneens deel uit van KdF ,

ze bouwden schepen, w.o. de GUSTLOFF maar deden ook vliegtuigbouw.

Het kwam er in de praktijk op neer dat alleen nazi's , hoog in aanzien

" plezier " reisjes konden maken op dit prachtige schip.

En daar ook gretig , samen met hun hele familie , gebruik van maakte.

N.B. Het motorvessel GUSTLOFF is later als vluchtelingen schip gebruikt ...

     

 
 

BLOHM & VOSS

Flugzeugbau 

Schiffswerft 

Maschinenfabrik

 

 

 
 

"Führer" auf Kreuzfahrt   Adolf Hitler und Inga Ley  bij een van de eerste tochten op de Wilhelm Gostloff..

Hitler had geen " zeebenen " na inspectie van de bemanning is hij nooit meer aan boord geweest !

 

 

Robert Ley :     

 

Robert Ley, hoofd van het Duitse Arbeids Front , onder wiens gezag het project PRORA en het schip

WILHELM GUSTLOFF vielen , pleegde zelfmoord op 25 October 1945 te Neurenberg , vlak voor zijn veroordeling.

 

__________________________________________________________________________________________________________

 

  De komst ... en de ondergang van de Wilhelm Gustloff .

 

   

 

   
Library Gustloff swimmingpool same pool on board Gustloff.

 

 

De bouw van het motorvessel DE GUSTLOFF

 
            
 

De Wilhelm Gustloff, een 217 meter lang, en 25.484 brt tellend schip, -

__________________________________________________________

- met ruimte voor 1.850 passagiers, werd door scheepswerf Blohm en Voss uit Hamburg gebouwd en liep in 1938 van stapel.

De Wilhelm Gustloff werd ingezet door de Kraft Durch Freude organisatie (De KDF is onder andere ook bekend van de-

ontwikkeling van de KDF-wagen = de Volkswagen) en was het het eerste schip dat speciaal voor het programma,

bedoeld om Duitse arbeiders low-budget cruises te bieden, gebouwd werd. Het had slechts één klasse.

   


Na ruim 1,5 jaar voor dit doeleind ingezet te zijn geweest, werd de Wilhelm Gustloff in 1939 ingezet als

Troepenverplaatsings en Hospitaalschip.

Zes jaar later, op 30 januari 1945, (ironische wijze op de verjaardag van de machtsovername door Hitler in 1933) vertrok de

Wilhelm Gustloff om 12.00 uur die middag uit de Duitse havenstad Gotenhafen (het nu Poolse Gdynia) richting Kiel

met aan boord bijna 11.000 vluchtelingen die de oprukkende Russische strijdmacht in Oost-Pruisen en Pommeren ontvluchten.

De Wilhelm Gustloff was in gezelschap van een bonte verzameling schepen met totaal meer dan 34.000

vluchtelingen aan boord.

De ‘vluchtelingen-vloot’ werd door een klein aantal -duitse marineschepen geëscorteerd maar zou 9 uur later ten prooi vallen

aan Russische en Engelse marine en luchtstrijdkrachten.

Meerdere schepen werden tot zinken gebracht en zwaar beschadigd en vonden vele duizenden opvarenden een koud zeemansgraf.

De zwaar beladen Wilhelm Gustloff zou door de hoge zeegang en zware tegenwind ter hoogte van de Duitse stad Danzig

(het huidige Gdansk) zonder brandstof komen te zitten en viel als een lamme eend ten prooi aan de Russische onderzeeër S-13.

Alexander Marinesko, de commandant van de S-13 had de vloot al een tijdje in het vizier gehad en zag zijn kans schoon

toen de Wilhelm Gustloff door brandstof gebrek achterop raakte.

30 Kilometer ten noorden van de huidige Poolse kust en op 50 meter diepte werd de laatste rustplaats van de Wilhelm Gustloff.

Het schip dat in minder dan 1 uur tijd zonk, had niet alleen Duitse burgers aan boord.

Naast vrouwen, kinderen, grijsaards, gewonden en vluchtende soldaten waren er ook vele honderden krijgsgevangenen aan boord.

Toen de machines stokten zag de S-13 zijn kans schoon en vuurde 3 torpedo’s af en raakte het schip aan de boeg ,

bij het 2e en 3e compartiment op het E-dek, onder het zwembad op het 4e en 5e compartiment en als laatste de machinekamer op het 7e compartiment.

Het schip helde sterk over en maakte slagzij over bakboord, maar was het nog niet af van alle ellende.

Engelse vliegtuigen - die heer en meester waren boven de Oostzee - vielen het schip aan en gaven het de genadeslag.

50 Minuten na de eerste torpedo-inslag zonk het schip naar de diepte, met het grootste deel van zijn menselijke lading met zich

meesleurend.

Slechts 950 vluchtelingen konden door de andere schepen worden gered.

 

 

Deze scheepsramp is - zeker in vergelijking met de breed uitgemeten rampen met de Titanic en de Lusitania –

vrijwel onbekend gebleven voor de wereld, iets waar men de verantwoordelijkheid gelegd heeft bij de Duitsers zelf,

“Goebbels heeft het voor zijn volk verzwegen”.

Zelf was het de - met name “westelijke” - geallieerden alles aan gelegen om deze massamoord buiten de schijnwerpers te houden,

gezien de eigen verantwoordelijkheid bij het tot zinken brengen en als er dan toch nog wat berichten doorsijpelden,

werd het argument gebruikt dat het schip vluchtende Nazi’s vervoerde.

Tot op de dag van vandaag , wordt de rol van de Engelse luchtmacht ontkend en alle schuld aan de ondergang gelegd bij de

Russische marine.

Zo ook in het laatstelijk uitgevoerde onderzoek van ‘onafhankelijke wetenschappers’ die concludeerden dat de Wilhelm Gustloff door 3 Russische torpedo’s gezonken is.

De torpedo’s raakten het schip allen aan bakboord (links) en terwijl het wrak op zijn linkerzij in het zand op de bodem ligt

en de inslagen niet te vinden en te controleren zijn, zijn de wetenschappers wél van mening dat er geen andere conclusie mogelijk is.

Dat het middenschip volledig vernield is en de aangerichte schade in het schip – onverklaarbaar groot is en niet toe

te schrijven valt aan de torpedo’s, wordt door de onderzoekers dan ook toegeschreven aan de Russen.

De Russen zouden in de koude oorlog het schip hebben doorzocht op waardevolle voorwerpen en documenten en zouden

het inwendige van het schip daarna met explosieven hebben opgeblazen om hun sporen te wissen.

 

Russische C-13 " submarine " met Captain Marinesko , die de GUSTLOFF met drie treffers deed zinken....

   

 

   

 

   

__________________________________________________________________________________________________________

 

- De leider van de NSDAP in Zwitserland, Wilhelm Gustloff,                 

werd vermoord door David Frankfurter.

Gustloff werd door vier kogels getroffen en overleed aan zijn verwondingen.

Wilhelm Gustloff werd geboren op 30 januari 1895 in Schwerin, Duitsland. Gustloff volgde verschillende middelbare studies

waarna hij later de opleiding voor bankkoopman deed.

Gustloff had van jongs af aan al veel gezondsheidsproblemen, zo leed hij aan ontstekingen aan zijn keelkop en aan chronische

longproblemen.

Hierdoor hoefde hij niet in militaire dienst tijdens de Eerste Wereldoorlog.

In 1917 verhuisde hij naar Zwitserland en daar sloot hij zich in 1929 aan bij de NSDAP.

In 1932 werd hij zelfs leider van de NSDAP in Zwitserland, mede doordat hij meer dan 5000 leden had geworven in vier jaar tijd.

Uiteindelijk werd Gustloff vermoord door zijn vroegere studiegenoot David Frankfurter, zoon van een Rabbijn.

Later werd Gustloff uitgeroepen door de Nazi als nationale martelaar.

In 1937 werd het nieuwe passagiersschip van de Nationaal Socialistische organisatie Kraft durch Freude naar hem vernoemd

door Adolf Hitler. Wilhelm Gustloff werd 41 jaar oud.

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

  Graag wil ik mij beperken tot het KdF Volkswagen gedeelte,
een onderwerp met een nogal turbulent verleden…….

 

   

 

 

Voor elke duitser een volkswagen, daartoe was een spaarsysteem gemaakt 5 D.M. week

met spaarkaarten en spaarpotten .

 
  SPAREN UND DANN IN URLAUB FAHREN MIT KRAFT DURCH FREUDE.  

 

   
 

De beton-beton- betonplaten waaruit de nazi snelwegen bestonden gaf na iedere 10- 15 meter rijden een klap onder de wielen,
deze wegen zagen we tot ver in de jaren ’50.

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

  KdF stadt

 
 

 Op de foto’s hieronder een overzicht van de Tullio Cianetti hal  [ met foto van de  italiaanse fascistische Labor Leider  ] Tullio Cianetti  en de verblijven van  de poolse en russische dwang arbeiders , werkzaam in de VW- KdF fabriekshallen.

 

 
  Tullio Cianetti Halle met het gemeinschaft lager : de hallen zijn in 1942 bij een bomaanval kompleet afgebrand.
 

 

 

Tullio Cianetti had de twijfelachtige “eer “  dat deze hal op het fabrieks terrein van VW in Fallersleben naar hem vernoemd werd.

 
 

 Cianetti [ met zwarte jas ] was de fascistische Labor Leider van Italië, die qua standpunt gelijkwaardig is aan

dr. Robert Ley in Duitsland. [ rechts van hem ]

Hij maakte deel uit van de raad ter verdringing van Mussolini, en werd berecht en veroordeeld tot 30 jaar,

ondanks zijn excuses aan Mussolini.

Na de bevrijding, hij ontsnapte naar Mozambique,  waar hij bleef tot zijn dood in 1976.

 

 

 

  Onder : KdF - Stadt 1937
 
 
   Vele dwangarbeiders , polen, russen, vrouwen maar ook kinderen hebben daar het leven gelaten. Gemeinschafts lager

 

 
  Poolse dwang arbeider geheel link’s, midden : op fiets…… en met pas voor het gemeinschaftslager 

 

 

De Tullio Cianetti halle met verblijven voor de dwangarbeiders.

De hal brand in 1942 helemaal af bij een bomaanval.

 

__________________________________________________________________________________________________________

 

 

Ook dit is Volkswagen…….. 

 

 

 

 

Pools echtpaar aan graf van hun kind … 4. Juni 1945 

 Het verpleeg verblijf voor buitenlandse kinderen van Volkswagen

__________________________________________________________________________________________________________

 

 

Op de foto’s onder : een overzicht van de Tullio Cianetti hal [ links ] met op het rechtse gedeelte de verblijven van de
poolse en russische dwang arbeiders  “ gemeinschaft lager “  te  Fallersleben  
e.e.a. gelegen aan het Mittelland kanaal op de voorgrond. 

De fabrieks / montagehallen bevonden zich aan de andere kant van het mittelland kanaal. 
 

 

   
   
   
  Een grote tegenstelling in de sky-line ,   Wolfsburg  heden ….    

 

 

Foto onder :  De Volkswagen fabriek met hallen in aanbouw Am Mittelland kanal  toen nog Fallersleben ,
die pas echt opstartte in 1938 met de produktie van de Volkswagen KdF.

 
Fabriekshal in aanbouw.   SS wachtpost over voetgangers brug van het mittellandkanaal 1939

___________________________________________________________________________________________________________

 

onder :  opnamen ter ere van de legging van :

de eerste grondsteen  KdF stadt .

 
 
 

   De bewuste grondsteen met het tandwiel dat kenmerkend was voor het KdF teken ,  deze grondsteen werd na de oorlog [1998 ] 60 jaar later ,  bij graafwerkzaamheden terug gevonden achter  gebouwen.

 

 

 

KdF , In KdF Stadt met op de achtergrond de Tullio Cianetti Halle.

De plechtige gelegenheid van de eerste steenlegging

   

 

    de grondsteen van KdF stadt.

 

__________________________________________________________________________________________________________

 

HET EERSTE PROTO TYPE  van Josef Ganz : 
Veel overeenkomst  met het type 12 van Porsche , die inspeelde op de kwaliteiten van Ganz….

 

 

 
  1e model Standard Superior 1933 2e model Standard Superior 1934 Porsche Type 12

 

 

                                Everhard Bungartz werd op 5 december 1900 geboren in Keulen (D).


Hij trouwde met Gretel Asbach uit Rüdesheim, een dochter van de heer Hugo Johann Asbach
Deze was sinds 1928 de eigenaar van de wijnstokerij vorm. Gebr. Macholl AG, aan de Neumarkterstraße 17 in München 8 / Berg am Laim.
Dr. Bungartz had in 1933 een zeer goede baan bij de firma I.G. Farbenindustrie in Frankfurt a.M.-Griesheim.
In de tweede helft van 1933 benaderde zijn toenmalige schoonvader, Hugo Asbach, hem met het voorstel om in München
een machinefabriek te beginnen, om de leegstaande gebouwen van de firma Macholl te benutten.
Ondanks zijn goede baan kon hij de verleiding om zelfstandig ondernemer te worden, niet weerstaan.
Hij nam op 1 april 1934 afscheid bij de I.G. Farbenindustrie en startte in München de firma Bungartz & Co,
in de gebouwen waar tot lang daarna nog het bedrijf gevestigd zou blijven.
De ontwikkeling van een nieuwe, goedkope tweepersoons auto.                   
Deze werd ontworpen door Josef Ganz, een Duitse ingenieur afkomstig uit het Hongaarse Boedapest.
Ganz bouwde begin 30-er jaren verscheidene kleine auto's, zoals de Standard (Gutbrod) "Superior",
een Ardie, de Adler "Maikäfer", en de Bungartz "Butz".
Na de machtsovername door de nationaalsocialisten in 1933 moest Ganz om de jodenvervolging te ontgaan
naar Liechtenstein uitwijken. Daar richtte hij een klein ontwerpbureau in en bouwde weer een prototype,
de "Erfiag" met een Motosacoche motor. Voor de Zwitserse firma Rapid Motormäher AG in Zürich bouwde Ganz
in 1945 een nieuwe auto met de gelijke naam "Rapid". Josef Ganz werkte later voor Holden in Australië en stierf in 1967.
De Bungartz “ Butz “   werd vermoedelijk slechts 1 jaar gebouwd, tot Bungartz van de
firma Siemens het patent voor grondfreesmachines, inclusief de fabrikage ervan, overnam.
Interessant is dat de rond het eind van de dertiger jaren door Ferdinand Porsche geconstrueerde,
door Adolf Hitler gewenste Volkswagen vele kenmerken bezat van de reeds eerder door
Josef Ganz gebouwde Kleinwagen. Afbeelding boven.

 

 

   
    Bungartz “ BUTZ “        Josef ganz.  

JOSEF Ganz (1898 - 1967) was de geestelijk  vader van de Volkswagen Beetle, de beroemdste en langst gebouwde auto ooit .  
Zijn briljante technische en kritische journalistieke geschriften bouwden een revolutie in de auto-industrie  op.
Een  van  betaalbaar , licht, comfortabel, en veilige  efficiënte auto's.

JOSEF Ganz   werd geboren in  Boedapest op 1 juli 1898   in een joodse familie met een Hongaarse moeder , en een Duitse vader .
Op jonge leeftijd was hij gefascineerd door de technologie , na verhuizing naar Duitsland  die in het Duitse leger tijdens de
Eerste Wereldoorlog, begonnen hij met een studie werktuigbouwkunde.

Gedurende deze tijd werd hij geïnspireerd door het idee van het bouwen van een kleine auto voor de prijs van een motorfiets.
JOSEF Ganz maakte zijn eerste schetsen in 1923, het ontwerpen van een innovatieve kleine lichtgewicht auto met een mid-mounted motor, onafhankelijke wiel ophanging en een aërodynamische carrosserie, maar het ontbreekt nog aan het geld voor het bouwen van een prototype.


Josef Ganz in de Ardie-Ganz prototype, 1930
 


Josef Ganz in de Maikäfer prototype, 1931

 

De eerste onderneming die de bouw van een Volkswagen volgens de vele octrooien van Josef Ganz werd de Standard Fahrzeugfabrik, die geïntroduceerd zijn Standard Superior model op de IAMA (Internationale Auto-und Motorradausstellung) in Berlijn in februari 1933.
Daar toonde Adolf Hitler grote interesse in zijn revolutionaire ontwerp en de lage prijs van 1590 Duitse Mark
Onder de nieuwe antisemitische regering echter was Josef Ganz een makkelijk doelwit voor zijn oude vijanden.
 

 

 

  Standaard Superieur, 1934 model  
 

Het ontwerp van “ ganz “ dat zeer veel overeenkomsten toonde met de eerste VW kever en de Porsche type 12 .

________________________________________________________________________________________________________

Terwijl de Duitse autofabrikanten de progressieve ideeën van Ganz over namen , ze werden gepubliceerd

in deMotor-Kritik in de jaren 1920, Werd Josef Ganz zelf gearresteerd door de Gestapo in mei 1933 op basis van valse -

beschuldigingen van chantage van de automobielindustrie.

Hij Werd uiteindelijk vrijgelaten, maar zijn carrière werd systematisch vernietigd en zijn leven bedreigd .

Dit leidt tot de ontsnapping van Ganz uit Duitsland in juni 1934 .

Die dezelfde maand werd de opdracht door Adolf Hitler toegewezen aan Ferdinand Porsche

Hitler vroeg Porsche het ontwerp in te zien van het " geesteskind van Ganz " voor een Volkswagen voor een -

consumentenprijs van 1000 Reichsmark.

JOSEF Ganz vestigde zich ondertussen in Zwitserland waar met financiële steun van de overheid -

hij een Zwitsers Volkswagen project startte.

De eerste prototypes werden gebouwd in 1937 en 1938 en er werden plannen gemaakt voor massa -

productie in een nieuwe fabriek.

Na de start van de Tweede Wereldoorlog werd Josef Ganz opnieuw ernstig bedreigd door de Gestapo en corrupte-

ambtenaren die de Zwitserse regering deden geloven dat het hun verdienste was.

Na de oorlog, doet Ganz nog een wanhopige poging om gerechtigheid te halen bij de Zwitserse rechter.

Na vijf jaar van zeer complexe rechtzaken en veldslagen laat Josef Ganz Zwitserland in 1949 link's liggen -

en vestigt hij zich in Frankrijk.

Hier werkte hij aan een nieuwe kleine auto, maar kon niet langer concurreren met de Duitse Volkswagen .

Gedurende enkele jaren werkte hij voor General Motors in Holden, maar werd bedlegerig na een

reeks hartaanvallen in de vroege jaren 1960.

Ondanks enkele pogingen tot herstel van zijn naam, het was het te laat.

Josef Ganz overleed in de vergetelheid in Australië in 1967,

zijn nalatenschap wordt bekend en bewonderd door allen, maar zijn naam is vergeten.

Aan hem , Josef Ganz worden de eerste ontwerpen toegeschreven, maar van wege zijn joodse -

achtergronden werd het concept toebedeeld aan :Ferdinand Porsche  Die van Adolf Hitler de opdracht kreeg -

een “ goedkope “  auto te ontwerpen voor het volk:          

Daartoe werd een heel spaarsysteem gemaakt met KdF spaarpotten en spaar kaarten .    

 5 Mark die Woche must Du sparen ... Willst Du im eignen Wagen fahren !

    

 
 

 

  het zou vrijheid betekenen…  
   

 

 
 

....... let op de draagbare radio , er was feest.

 

 

 
maar dat feestje pakte anders uit .                                                                 

___________________________________________________________________________________________________________

Terug naar het prototype :

 
De Spaarpot  F. Porsche

Vertwijfeld zal Porsche gedacht hebben, dit moet anders toen hij het prototype V 30 van Erwin Komenda aanschouwde en ontwierp zijn KdF op de tekentafel.

 

 

Dr.Ing. Ferdinand Porsche .

__________________________________________________________________________________________________________

 

  Het ontwerp  V-30 was van de hand van designer Erwin Komenda.                

 

 

Erwin Komenda                   

 

Komenda werd geboren in Jauern am Semmering als zoon van de machinist Franz Komenda en Leopoldine Wipplinger.
Hij ging naar de lagere school in Weyer an der Enns [ Opper Oostenrijk ] en de burgerschool in Steyer.
Van 1916 tot 1920 kreeg hij een opleiding metaalbewerking in Steyr, en in 1920 volgde hij een cursus auto-ontwerpen in Wenen.
Van 1920 tot 1926 werkte hij als ontwerper in een carrosseriebedrijf in Wenen.
Komenda werkte van 1926 tot 1929 bij Steyr. Hier ontmoette hij Béla Barényi,
die later zou claimen in 1925 de Volkswagen Kever te hebben bedacht, en Ferdinand Porsche toen die
daar in 1929 technisch directeur werd. Komenda bedacht een gestroomlijnde kleine auto met de motor achterin.

Dit idee werd later door Porsche en Komenda uitgewerkt tot de KdF-Wagen, na de oorlog bekend als de
Volkswagen Kever. In 1929 werd Komenda wegens zijn vooruitstrevende ideeën aangenomen als hoofdontwerper
bij Daimler-Benz in Sindelfingen, waar hij in 1930 hoofd van de ontwikkelafdeling voor serieproductie werd.

Hij bracht het gewicht van de Mercedes-modellen omlaag door een beter ontwerp.
Gedurende deze periode ontwikkelde Mercedes ook een stroomlijnauto met zelfdragende carrosserie.
In oktober 1931 nam Komenda ontslag bij Mercedes om bij het nieuwe bedrijf van Ferdinand Porsche te gaan werken.
Tot zijn dood in 1966 was Komenda hoofdontwerper van Porsche en hoofd van de afdeling die carrosserieën ontwierp.
Komenda ontwierp de carrosserie van de Volkswagen Kever, en ontwierp samen met Josef Mickl de
aluminium carrosserie van de beroemde Auto Union Grand Prix racewagen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij onder meer de carrosserie voor de Volkswagen
Kübelwagen en de Volkswagen Schwimmwagen.
Na de oorlog was het hoofdkwartier van Porsche korte tijd gevestigd in Gmünd (Oostenrijk).
Komenda en Ferry Porsche ontwierpen hier de eerste Porsche sportwagen, de Porsche 356.
Er volgden variaties op de 356, waaronder de Porsche 356 Speedster.

Komenda ontwierp ook de carrosserie voor de Porsche 550 Spyder, en de rolbeugel voor de Porsche Targa.
Het laatste model dat hij hielp ontwikkelen was de Porsche 911.
Komenda was sinds 1926 gehuwd met de Weense Auguste Eugenie Hauptmann.
Het paar kreeg twee kinderen, Erwin (1926) en Ingrid. Komenda overleed op 64-jarige leeftijd aan  longkanker.

 

 
 
 

Boven : een zéér zeldzame foto van de toen nog "jonge" Erwin Komenda . 

Eerst Volkswagen, later de ontwerper/ designer  van vele modellen PORSCHE.  

 
   
  De VW-30 is zijn ontwerp. [ productiefoto’s van de V 30 ]

 

 

Alle  modellen zijn na uitvoerig testen vernietigd .

 

VW -  V30

 

 

 

 

__________________________________________________________________________________________________________

 

Hier Ferdinand Porsche die het “ kunstje “ weer doorgeeft aan zoon Ferry, die nog vele jaren de mooie Porsches zal bouwen met in eerste instantie dezelfde motor die zijn vader Ferdinand ontwikkelde , hoe kwam Porsche aan het ontwerp van de boxermotor ?

En was hij de eerste ?

 

___________________________________________________________________________________________________________

  Voor het ontwerp van de eerste boxermotor komen we bij TATRA terecht……..  

 

 

DE TATRA  

vooral bekend geworden door de speciale carrosserie [ met de stabilo achter en de derde koplamp ]
Een model waar de kenner al elementen van de kever uit haalt.
Maar niet minder om de “ luchtgekoelde “  boxer motor die Tatra al ontwikkelde ver voor de “ kever “.
Tatra nam deel aan de ontwikkeling van de prototypes van VW.
Maar ook Mercedes en zelfs Renault hebben hun invloeden gehad bij de ontwikkeling van VW.          [vooralsnog blijft het een raadsel wie de “ ontwerper “  is geweest van de  “ boxermotor “  ]

zie ook bij Carl Benz.                        

 

   

 

 

De luchtkoeling wordt nog steeds in de diverse motoren van Porsche gebruikt. TATRA had hem al ver voor dat Porsche

zijn motoren ontwikkelde.

 

In 1931:

werd er in de type 57  ( 1,15 L  18 pk ) en in de type 54 een ( 1,5 L 22 pk ) beide een vier cylinder luchtgekoelde boxermotor gebouwd.

 

 
 

De Tatra heeft een luchtgekoelde viercilinder boxermotor (twee maal twee cilinders die tegenover elkaar liggen,
waardoor de zuigers bewegen alsof ze met elkaar boksen). Luchtkoeling was handig in Tsjechië:
,,Het is er ’s winters erg koud, en zonder waterkoeling kan de koelvloeistof niet bevriezen.
Deze auto heeft bovendien een warmtewisselaar, een uniek systeem waardoor de benzine wordt voorverwarmd door de hitte van de uitlaatgassen.
De motor doet denken aan de beroemde, meestgebouwde viercilinder boxer ter wereld: de Volkswagen Kever. En dat is geen toeval ......
Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was persoonlijk bevriend met Ferdinand Porsche.
Porsche kreeg van Hitler de opdracht een auto te ontwerpen voor het hele volk, de volkswagen.
Porsche had daar weinig zin in; hij was meer geïnteresseerd in sportauto’s. De Kever die hij vervolgens ontwierp was grotendeels een Tatra-ontwerp;

Volkswagen heeft na de oorlog nog 8 miljoen mark aan TATRA moeten betalen

-voor gebruikte patenten.

 
   
 

Door de russische winters besloten de Nazi’s te expirimenteren met “ snowmobiles “ V 855- 1942
TATRA was een van de vele fabrieken die zgn. Prototypes bouwden
Dit wonderbaarlijke voertuig had een T 87 motor , die de propellor aandreef.
De “ aandrijf rol “  achterop dreef het voertuig aan op de weg en in de stad , en diende tevens als rem.

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

Carl Benz :  Duits Ingenieur en pionier in de automobile industrie.      1844 – 1929                          

 
 

  

25 november – 1844  overleden -    4 april 1929

 

De eerste boxer ?

 

Uitvinder van de boxer motor door Carl Benz in 1896.    

 Hij noemde hem "Contra-motor",  het was de eerste keer dat in 1897  ,  het model "Dos à dos"

van de gebouwde-Benzmotor werkt.

Ook Mercedes was direct of indirect betrokken bij de ontwikkeling van de KdF .

Aan de ontwikkeling van onderstaande Mercedes heeft Josef Ganz meegedaan.

 

 

 

                 
Mercedes 150 Heckmotor met de suicidedeuren

 

 

 

Dit model is een mengeling van de diverse modellen, de VW is duidelijk herkenbaar.  De derde koplamp op de voorklep is wel erg TATRA
en in de achterkant zijn de Mercedes eigenschappen te herkennen…  Fabrikanten waren duidelijk “ zoekende “ .

 

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

                 

 

Terug naar Volkswagen.               

 
 

Voordat de KdF gerealiseerd was , werden verschillende proto types gemaakt:  W.O. het type V-30   

 [ deze zijn allen vernietigd na zeer uitvoerig testen ] 

Het ontwerp van de VW-30 was van de hand van Erwin Kommenda. 

 

 

      

 

 

De economie draaide op volle toeren:    De promotie kwam op gang:

 

___________________________________________________________________________________________________________

   
 

Promotie voor de KdF, maar het volk was uitgeput.

 

Hollandse folder uit 1939 van de KdF  Alleen de levering in 1940 zou niet gerealiseerd kunnen worden.

________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Een auto voor het volk…..  hier een van de eerste KdF modellen uit Fallersleben, op de achtergrond de Tullio Cianetti Halle.

___________________________________________________________________________________________________________

   

            Onder:      bezichtiging van de pers afdeling door Adolf Hitler, 7. Juni 1939


In der vorderen Reihe von rechts Dr. Bodo Lafferentz, der Leiter
des DAF-Amtes ”Kraft durch Freude” und der Hauptgeschäftsführer
der Volkswagenwerk GmbH, Ferdinand Porsche, Adolf der Volkswagenwerk GmbH, Ferdinand Porsche, Adolf
Hitler und Robert Ley, der Führer der DAF.

 

Het KdF Volkswagen project kwam van de grond onder leiding van

Ir.  F. Porsche…

 

Hitler en Porsche zagen dat het goed was..... of toch niet ?   

  faesschentank

 

 

    1943
Motorenmontage , meer als de helft van de gedeporteerde vrouwen waren Russisch…..

 

 

 

 

Adolf had andere plannen , een oorlog en daarvoor waren vervoer en wegen onontbeerlijk.
KdF draaide op volle toeren maar de poolse en russische krijgsgevangenen legde het loodje.

 

   

Swimmwagens en Kubels moesten er komen voor transport van het leger, net toen Ferdinand zijn KdF op poten had staan

en de produktie liep, toonde het leger veel interesse…... 

 

Hitler, Himmler en waarschijnlijk Kempka.

 

Inplaats van de VW begon het groot duitse rijk aan de produktie van Kubelwagens, de militaire versie van de Volkswagen.

 

VW Kubel type 82 frankrijk

In Rusland.

 

__________________________________________________________________________________________________________

oorlog's produktie en snelwegen.....

                                           

type 82 Kubelwagen 1942

1942 Carr.bouw en montageband

Swimmwagen type 166

 

 

De " SWIMMWAGEN " type 166.

 

 

 

Het VW- teken met kamwieltje in de carrosserie.

 

Russische krijgsgevangene bij de chassis montage 1942    ijzer gieterij 1944                                          De Kubelwagen

 

   

 

 

De oorlog begon vorm aan te nemen en de Volkswagen , ontworpen voor het volk , kreeg een heel andere wending.   

Het duitse leger had vervoer, en de spaarders een lege spaarpot

__________________________________________________________________________________________________________

 

 

Bitte herr fuhrer …..
     Wie lange noch

 

 

   

 

 

De in 1938/39 ontworpen Typ 62 had een te geringe bodemvrijheid   ,                                           

De inval in de Winter 1941/42 in Russland leidde  tot de ontwikkeling van het "Ketten-Kübel" (Typ 155).     

   

En het spaarplan met een VW voor het hele volk ging naar een tweede plan….

De gespaarde marken waren de mensen kwijt , die waren hard nodig voor de oorlog ,                                                                  

de zo mooie spaarpot met de leuze :  iedere week vijf mark , kon men in de vuilinisbak gooien.

Spaarpotten waren er in diverse uitvoeringen.

 
 
  militärische Version des KdF-Wagens                       

Die Treibstoffknappheit führte zur

Konstruktion von KdF- und Kübelwagen

mit Holzgasgenerator.                         

Kübelwagen an allen Fronten eingesetzt.

___________________________________________________________________________________________________________

  WAAR BLEVEN DE AUTO’ S   ?   

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

De  “ hunger und elendsbahn “   

 

 

   

 

Snelwegen zoals ze er 40- 50 jaar later nog bij lagen ………

 

  1 2

1. brug op "Hitlers snelweg" ... "Hitlers exterritoriale" snelweg die Wroclav en Wenen zou verbinden. ...             

2. Autobahn Hamburg - Berlin (A24), toestand in  1980, onveranderd sinds   1940

  1 2

1. Ursprüngliche Streckenführung bei Landstuhl, heute Zufahrt zum US-Luftwaffenstützpunkt Ramstein  [ 1980 ]        

2. Brücke am Hattenbacher Dreieck aus den 30er Jahren; hier war früher eine Trompetenlösung vorgesehen   November 2000

___________________________________________________________________________________________________________

 

1939  Feestelijke opening van eerste gedeelte snelweg  Frankfurt  am  Main .

 
   

 

1945 Marcheren Amerikaanse soldaten over een lege autobahn .

   

...... maar ooit was dat anders,     

 De duitse automobiel fabrieken waren volledig ingestort , van goed 800.000 Personenwagens- 

-waren er nog ongeveer 190.000 over.

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

UND IHR HABT DOCH GESIEGT

   

 

  Dat was tot dusver het einde van VW - KdF en het einde van een illusie en " lebensraum "  voor het volk ....  

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

1945  

 

   
 

               1945.  Battle for the Beetle

Maj. Ivan Hirst, Who Saved Volkswagen

 

___________________________________________________________________________________________________________

   

3] -Zoals Hirst de persen vond in de zwaar beschadigde fabriek in 1945 .

Hirst 18 jaar.

2 3

2. Ir. Irvan Hirst heeft de brokstukken en de gedeeltelijk beschadigde persen ,

die met de bombardementen  flink te lijden hadden opgepakt .   

      

  1 2

1. Ook vond hij deze stuk geschoten KdF 

2. Eerst voor het leger , later voor de export , Hirst zette door ………………….

 

   

En deze  KdF’s  door bomaanvallen flink beschadigd en onverkoopbaar,

bevonden zich  in de montagehallen  goed te zien [ rechts boven ]  op de foto .

  Isn't she lovely  

 

Het opknappen en installeren van machine’s begon , in de puinhopen ,

hoewel de fabriek niet al te zwaar was beschadigd bij de luchtaanvallen.                   

 
 

Machine’s werden gered  uit het  puin.                            1945 Eerste VW’s gemaakt voor het engelse leger                                                          

  1947 Eerste export naar Nederland.
 


De borden spreken boekdelen……….     

 

Links boven :  Vier jaar zou  Hirst het volhouden,  in 1949 werd de overdracht aan Duitsland een feit , uiterst rechts Ir. Hirst.   

 
   Engelse industrie in Wolfsburg    
 
   
 

KM.Teller 1948  t.m. ’45 had het VW teken een kamwieltje.                zeldzame toerenteller ‘48  

De " Engelse  " kever is een feit...... 

   

Dat dit niet zonder uitputting's verschijnselen gepaard ging hoeft geen betoog.

De inspanning was erg hoog voor de mannen  en vrouwen, die ook al vijf jaar oorlog achter de rug hadden.

   
   

Maar na veel inspanning en tekort aan grondstoffen werden er in OKTOBER 1946 toch de eerste 10.000 engelse kevers

gebouwd

Een bescheiden feestje was op zijn plaats..... !

   

Maar uiteindelijk werd het VW concern weer overgedragen aan Duitsland

Foto recht's : In het midden kunt U HIRST herkennen.

Hieronder : Een belangrijk document, de overdracht van de Engelse Volkswagen aan Duitsland.

Bijna….. was de VW-kever " engels " geweest !

   

 

 

                              De kever wordt weer duits……               
  Colonel Radclyffe ondertekent op  8. Oktober 1949 de overgave van het Volkswagenwerk  aan de Bundesregering.

 
 

        Heinrich Nordhoff   Hij was de eerste man met Duitse nationaliteit die na de oorlog

die vanaf ‘49 de leiding in handen had over het Volkswagen concern.

1899 - 1968

Heinrich Nordhoff is geboren op 6 januari 1899 in Hildesheim, Duitsland. Hij overleed op 12 april 1968.

Hij was de eerste man met Duitse nationaliteit die na de oorlog die vanaf 1 januari 1948

de leiding in handen had over het Volkswagen concern.

Voor de oorlog werkte Heinrich Nordhoff bij Opel.

 

 
   
 

Er was weer vrijheid,

 

Al waren de gevolgen in de beginjaren na de oorlog nog erg goed voelbaar.

Slecht's enkelingen konden doorrijden tijdens de bezetting , al was het dan maar op flessen gas.

Na de bevrijding werd een begin gemaakt met een muur dwars door Berlijn, west en oost.

Het werd verdeeld tussen de russen en amerikanen, de gevolgen zijn bekend.

VW was erbij......

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

1

Het leven pakte weer op

2

1947 ) hierboven ontmoet de " kolenboer " de " ijsman " , lang kunnen zij niet praten........

2) 1946 Kolenvissers dreggen het IJ [ amsterdam ] af op zoek naar stukken steenkool die in het water gevallen zijn.

 

De beloofde VW en een vakantie werd nu pas haalbaar , daar moest eerst een oorlog overheen gaan .                                                           

 
 

Het naoorlogse Dusseldorf dat er nog vele jaren gehavend bij lag……

 

 

Maar VW was erbij !

Wie anders ?

 

Zelfs een telefoon in de auto behoorde tot de mogelijkheden, maar dat was voor enkelingen...

 

Pre '38 Dashboard

KdF dashboard

   
 

Zeer vroege uitvoering van het KdF dashboard , het stuur heft nog “ platte “  spaken.
Wel is er al een radio waar te nemen in het rechter dash paneel.

 

 

 

Het naoorlogse straatbeeld.

1951

 

   
 

Er ontstond een inhaal effect, waardoor de beloofde  AUTO VOOR HET VOLK

en de de inspanning van Porsche toch beloond werden.
De “ beetle “  zou voor jaren niet meer uit het straatbeeld weg te denken zijn……

 

 
 

1

.

2

Yves " OLD LADY " Type 1/11 de luxe 30 hp. 1954

 

  3

ZWITTER

 

1) De “  bril kever “  gemaakt tot 1953 met een 25 pk motor en ongesynchroniseerde versnelling’sbak.

Men noemde dat een zgn. Clutch bak , en hielt in dat er tussendoor gas gegeven moest worden in vrijstand  

Terwijl je de koppeling losliet. 

2 )  De “ ovaal “  1/11 de luxe b.j. 1955     motor 30 pk  zou pas na 1953 verschijnen ,  op zijn eerste versnelling na ,

vol gesynchroniseerd.

3 )Foto van een " ZWITTER BRILKEVER " powered with JUDSON compressor. ( eigenaar: Nico Kennis )

overgang's model tussen de zgn. Brilkever en de Ovaal kever.

De Judson compressor is uiterst zeldzaam aan het worden.

  

 

ook de autosport was onze beetle niet vreemd…                                                

 

 

 

 

RALLY

   

 

  

Volkswagen , wie anders ?

 

Yves VW-1303 Cabrio 2 Ltr. engine type 4

 

Boven ziet U de Porschekoeling die heden ten dage nog steeds gebruikt wordt.

Op het TATRA foldertje uit 1931 is het ontwerp te zien , veel is er niet veranderd....

__________________________________________________________________________________________________________

 

  * VOOR DE RACE ....
 

...... was de VolksWagen kever na enige modificatie erg geschikt, en boekt nog steeds respectabele prestaties.

Veel delen van de Porsche kunnen nog steeds benut worden op de kever zoals de schijfremmen , wielen

en motoronderdelen tot hele motoren die overgebouwd worden.

Maar de techniek is inmiddels al zover vooruit dat er type 4 en type 1 motoren zo opgevoerd worden dat ze meer

vermogen hebben als waar Ing. Porsche ooit van droomde...... Nokassen met diverse liften zijn er in overvloed.

Ook in de overbrenging van de versnelling'sbak is veel te doen. Veel opgevoerde " kevers " rijden met 5 gear.

.... hele sets tandwielen zijn daarvoor te koop.

De wegligging kan betrekkelijk eenvoudig tot erg ingewikkeld zelf aangepast worden d.m.v. de torsievering

te verlagen. Veelal wordt een moderner IRS veersysteem met homokineet koppelingen overgezet.

 
 

Blue Breath Easy -

[ door in en uitlaat meer Flow ]

Zo wordt de standaard carburateur [ zo'n 30 mm. ]

vervangen door vier carburateurs van elk 44 mm.

Door alle " adem " die de motor krijgt worden er ook speciale nokas en uitlaat gemonteerd.

 

   

boven : Dat het af en toe misgaat is " all in the game "...... een lekke olieslang.

 
 

Het zelf opvoeren van de boxermotor en het prepareren van het chassis en carrosserie,
maakt het betrekkelijk eenvoudige concept van de kever voor veel jongeren nog steeds
een zeer geliefde auto .
Dat blijkt uit het feit dat alle  “ high performance “  onderdelen [ ook opvoersets ] die
heden ten dage nog steeds wereldwijd te koop zijn ,
terwijl dit type VW al jaren uit de produktie is genomen.

*

 
   
 

Marius “ dreamcar “ in " volle " aktie op een HARC - dag op het circuit Zandvoort  

HARC : Historische Auto Ren Club.

Blue Breath Easy
 

Het uitremmen voor de " tarzan " bocht..... hoe later in de remmen hoe meer seconden winst !

 

Sentimental Feelings ...... porsche 356 - C type

 
 

Olga met onze Porsche 356 B type , in de sneeuw-duinen bij Circuit van Zandvoort.

 

Porsche 917 S 1969

 
   

Porsche 917 , in snelheid nooit ge-evenaard , en deelnemer van LE MANS.

 

  *
  Motor [ hiernaast ] nog iets teveel vermogen voor de dreamcar   12 cylinder 5 Ltr. aircooled 630 P.K. Porsche 917 engine.

 

     

___________________________________________________________________________________________________________

  HET HIPPIE TIJDPERK ……                     Make love, no war .                                               

 

 

 

 
  Welke kant op ? Who cares ....

 

 

Don't laugh lady .... Your daughter might be in here .

 

 

 

Ingekorte VW- busjes

En springende kevers....

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

Avec VW   pas de probleme ! -Volkswagen gaat wereldwijd door met  zijn expansie :

Herbie goes abroad

 
   

 

 

Volkswagen on the dock SEATTLE 1958

 

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

 

60 jaar

volkswagen

in Nederland

Ben Pon spreekt tot de verbeelding op 23-4-1947  

 

 

 

Cabrio uitvoering " plattenwagen "

Plattenwagen

 

 

De zgn. “ plattenwagen “  In elkaar geknutseld door de fabrieks monteurs rond 1947, voor vervoer van onderdelen
en platen ijzer over het fabrieks terrein.
Toen Ben Pon hem zag rijden bij een bezoek aan “ Wolfsburg “ gaf hem dat het “ gouden “  idée voor de Volkswagen transporter.                                                                                   
Daartoe nam hij zijn agenda en schetste er zijn transporter in , waarmee hij naar de ontwerp afdeling van VW stapte.
De gevolgen zijn bekend ! De transporter is een begrip geworden ,  even gewild als de kever en maakte een explosieve start……. 
Zelfs de agenda van Ben Pon is nu beroemd……

 

 

   
   

   Volkswagen nam de uitdaging van Ben  PON “ graag “  aan …..         

in alle uitvoeringen

 

 

Explosieve start...... 

8 maart 1959: Productiechef Otto Höhne (rechts) draagt de eerste in Hannover gebouwde Transporter officieel over aan Volkswagen-dealer Dorst uit Hildesheim.

 

  Werkpaard en vrijetijds auto.  

 

 

 

 

Alleen verkrijgbaar in blauw.  

 
 

Was dat niet de leuze van Henri Ford ?  We hebben alle kleuren , als het maar zwart is……

 

 

Ook is er in 1951 een boxer DIESEL  gemaakt in een kever     
Maar het ontwerp was te rumoerig en prestaties bleven achter , dit ontwerp is toen niet van de grond gekomen.

 

Vele jaren later zou de dieselmotor zijn intrede doen.

___________________________________________________________________________________________________________

                 
Met deze fotoreportage heb ik geprobeerd een beeld en een inzicht te geven van het ontstaan en  history van onze kever.
Soms heb ik mij bezwaard gevoeld om in een niet al te mooie periode rond te spitten , maar vond het ook belangrijk 
om dit stukje geschiedenis toe te lichten .
Heb ver gezocht, en zal NOOIT  de hele toedracht  kunnen achterhalen .
Bij voorbeeld , wie de allereerste boxermotor ontwierp.     [ Wie het weet , graag een mail. ]
Ben hier gestopt omdat het heden U ongetwijfeld bekend is ?
Rest mij U te danken voor Uw  bezoek en aandacht, ik zal deze reportage zeker nog regelmatig aanvullen / wijzigen.

  yves@volkspower.nl

 

 
 

Deze belofte is royaal waargemaakt……

 

 

   

___________________________________________________________________________________________________________

  Joke of the day  

 

LUFTWAFFELS und Hitlerbier, mein breakfast to start the day ……   

 

 
    Wordt vervolgt / aangevuld.......