KdF Kraft durch Freude |
|||
|
Under construction |
Kraft durch Freude Volkswagen project en zijn voortgang. |
Een fotojournaal van de VW beetle en zijn oorsprong in het KdF programma, KdF bestond uit meerdere onderdelen Zoals b.v. het vakantie-paradijs Prora en het motorvessel Willem Gustloff. |
___________________________________________________________________________________________________________
..... En het "blue breath easy " race project. .
Marius dreamcar |
|
___________________________________________________________________________________________________________
|
VW auf allen strassen der welt ! |
A.di. 1936 werd een start gemaakt van het Volkswagen KdF project . Dit was Am mittellandkanal aan het nu geheten Wolfsburg .
|
___________________________________________________________________________________________________________
Prora maakte ook deel uit van het KdF programma. Het werd ontworpen door de Keulse architect Clemens Klotz (1886 – 1969) |
PRORA: |
Foto van de aanbouw die begon eind 1936 begin 1937.
KdF Logo |
Vijf kilometer lang en 10.000 tweepersoons kamers van 2.5 X 5 mtr. Allen met uitzicht op zee ! |
De eerstesteenlegging had plaats op 2 mei 1936 maar de eerste bouwactiviteiten werden pas eind 1936 begin 1937 gestart. |
__________________________________________________________________________________________________________
In de jaren ’30 van de vorige eeuw gaf Adolf Hitler de opdracht om in Prora op het eiland Rügen, |
De restanten heden, nu een toeristische trekpleister.
Prora werd ontworpen door de Keulse architect Clemens Klotz (1886 – 1969), die ook het beruchte DAF-opleidingscentrum voor ideale ariërs, Burg Vogelsang in de Eifel ontwierp. Er werd eerst nog een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor Prora maar uiteindelijk ging de opdracht toch naar Klotz, de favoriete architect van KDF-leider Ley. Na een bevel van Adolf Hitler begon op een terrein waar eerder de UFA-film “Der Dschungel ruft” werd opgenomen met een olifant in de hoofdrol, de bouw van Prora op 2 mei 1936. Bijna alle grote Duitse bouwbedrijven deden er aan mee. In Hitler’s hallucinante vakantiemachine Prora, gelegen aan een van de mooiste stranden van Duitsland, moesten 20.000 mensen kunnen logeren (+ 2000 man personeel). Bovendien moest het complex in oorlogstijd dienst kunnen doen als ziekenhuis en lazaret. Er zouden baden met kunstmatige golfslag komen bij het hotel, maar ook open zonneterrassen met ingebouwde infrarood-gestuurde straalkachels en vloerverwarming; een bioscoop; een theater en een feestzaal met 25.000 plaatsen. Aan de kade zouden cruiseschepen kunnen aanleggen en wellicht ook U-boot onderzeeërs. De kolos van Prora is 4, 5 kilometer lang en herbergt 10.000 tweepersoonskamers van 5 bij 2,5 meter, allen met uitzicht op zee. Het is nog steeds het langste gebouw van Europa. Men kan er een half uur langs lopen zonder te weten of men werkelijk een meter is opgeschoten.
Hoewel soms schamper wordt opgemerkt dat Klotz de opdracht alleen kreeg omdat hij zulke goede vrienden was met Ley, was de Keulse architect bepaald geen prutser. 1937 werd zijn ontwerp van Prora, tijdens de wereld-tentoonstelling van Parijs bekroond met de Grand Prix voor Architectuur. Het geheel is opgetrokken in een klassiek-moderne stijl, die vrij gangbaar was in de jaren 20 en 30. Soms wordt de architectuur, vanwege de megalomane omvang van het complex, beschreven als Nazi-stijl maar dat is niet terecht. Het complex is immers niet gebouwd in de neo- of pseudo- klassieke stijl waar Hitler en Speer zo van hielden maar is veel moderner en lijkt meer op de sociale woningbouw uit die tijd. Prora wordt nu beschouwd als een bouwtechnisch en architectonisch waardevol monument. Het is een soort tunnelconstructie verwant aan de Nederlandse tunnelbouw. Prora is een van ’s werelds eerste seriematige betonconstructies op grote schaal. Het is ook het enige project ter wereld dat architectonisch gezien gebaseerd is op het idee van de lineaire stad. Bovendien gaat het hier om een lineaire stad in één gebouw, hetgeen alles nog unieker maakt. Op een keiharde en rationele manier is alles op logisch-functionalistische wijze uitgevoerd hetgeen bepaald niet kenmerkend is voor nazi-architectuur. |
___________________________________________________________________________________________________________
Maritime and airbornHet motorvesselWilhelm Gustloffin het KdF programma |
Blohm & Voss Hamburg , maakte eveneens deel uit van KdF , ze bouwden schepen, w.o. de GUSTLOFF maar deden ook vliegtuigbouw. Het kwam er in de praktijk op neer dat alleen nazi's , hoog in aanzien " plezier " reisjes konden maken op dit prachtige schip. En daar ook gretig , samen met hun hele familie , gebruik van maakte. N.B. Het motorvessel GUSTLOFF is later als vluchtelingen schip gebruikt ...
|
BLOHM & VOSS Flugzeugbau Schiffswerft Maschinenfabrik |
"Führer" auf Kreuzfahrt Adolf Hitler und Inga Ley bij een van de eerste tochten op de Wilhelm Gostloff.. Hitler had geen " zeebenen " na inspectie van de bemanning is hij nooit meer aan boord geweest ! |
Robert Ley : |
Robert Ley, hoofd van het Duitse Arbeids Front , onder wiens gezag het project PRORA en het schip WILHELM GUSTLOFF vielen , pleegde zelfmoord op 25 October 1945 te Neurenberg , vlak voor zijn veroordeling. |
__________________________________________________________________________________________________________
De komst ... | en de ondergang van de Wilhelm Gustloff . |
Library Gustloff | swimmingpool | same pool on board Gustloff. |
De bouw van het motorvessel DE GUSTLOFF
De Wilhelm Gustloff, een 217 meter lang, en 25.484 brt tellend schip, - __________________________________________________________ - met ruimte voor 1.850 passagiers, werd door scheepswerf Blohm en Voss uit Hamburg gebouwd en liep in 1938 van stapel. De Wilhelm Gustloff werd ingezet door de Kraft Durch Freude organisatie (De KDF is onder andere ook bekend van de- ontwikkeling van de KDF-wagen = de Volkswagen) en was het het eerste schip dat speciaal voor het programma, bedoeld om Duitse arbeiders low-budget cruises te bieden, gebouwd werd. Het had slechts één klasse.
Troepenverplaatsings en Hospitaalschip. Zes jaar later, op 30 januari 1945, (ironische wijze op de verjaardag van de machtsovername door Hitler in 1933) vertrok de Wilhelm Gustloff om 12.00 uur die middag uit de Duitse havenstad Gotenhafen (het nu Poolse Gdynia) richting Kiel met aan boord bijna 11.000 vluchtelingen die de oprukkende Russische strijdmacht in Oost-Pruisen en Pommeren ontvluchten. De Wilhelm Gustloff was in gezelschap van een bonte verzameling schepen met totaal meer dan 34.000 vluchtelingen aan boord. De ‘vluchtelingen-vloot’ werd door een klein aantal -duitse marineschepen geëscorteerd maar zou 9 uur later ten prooi vallen aan Russische en Engelse marine en luchtstrijdkrachten. Meerdere schepen werden tot zinken gebracht en zwaar beschadigd en vonden vele duizenden opvarenden een koud zeemansgraf. De zwaar beladen Wilhelm Gustloff zou door de hoge zeegang en zware tegenwind ter hoogte van de Duitse stad Danzig (het huidige Gdansk) zonder brandstof komen te zitten en viel als een lamme eend ten prooi aan de Russische onderzeeër S-13. Alexander Marinesko, de commandant van de S-13 had de vloot al een tijdje in het vizier gehad en zag zijn kans schoon toen de Wilhelm Gustloff door brandstof gebrek achterop raakte. 30 Kilometer ten noorden van de huidige Poolse kust en op 50 meter diepte werd de laatste rustplaats van de Wilhelm Gustloff. Het schip dat in minder dan 1 uur tijd zonk, had niet alleen Duitse burgers aan boord. Naast vrouwen, kinderen, grijsaards, gewonden en vluchtende soldaten waren er ook vele honderden krijgsgevangenen aan boord. Toen de machines stokten zag de S-13 zijn kans schoon en vuurde 3 torpedo’s af en raakte het schip aan de boeg , bij het 2e en 3e compartiment op het E-dek, onder het zwembad op het 4e en 5e compartiment en als laatste de machinekamer op het 7e compartiment. Het schip helde sterk over en maakte slagzij over bakboord, maar was het nog niet af van alle ellende. Engelse vliegtuigen - die heer en meester waren boven de Oostzee - vielen het schip aan en gaven het de genadeslag. 50 Minuten na de eerste torpedo-inslag zonk het schip naar de diepte, met het grootste deel van zijn menselijke lading met zich meesleurend. Slechts 950 vluchtelingen konden door de andere schepen worden gered.
Deze scheepsramp is - zeker in vergelijking met de breed uitgemeten rampen met de Titanic en de Lusitania – vrijwel onbekend gebleven voor de wereld, iets waar men de verantwoordelijkheid gelegd heeft bij de Duitsers zelf, “Goebbels heeft het voor zijn volk verzwegen”. Zelf was het de - met name “westelijke” - geallieerden alles aan gelegen om deze massamoord buiten de schijnwerpers te houden, gezien de eigen verantwoordelijkheid bij het tot zinken brengen en als er dan toch nog wat berichten doorsijpelden, werd het argument gebruikt dat het schip vluchtende Nazi’s vervoerde. Tot op de dag van vandaag , wordt de rol van de Engelse luchtmacht ontkend en alle schuld aan de ondergang gelegd bij de Russische marine. Zo ook in het laatstelijk uitgevoerde onderzoek van ‘onafhankelijke wetenschappers’ die concludeerden dat de Wilhelm Gustloff door 3 Russische torpedo’s gezonken is. De torpedo’s raakten het schip allen aan bakboord (links) en terwijl het wrak op zijn linkerzij in het zand op de bodem ligt en de inslagen niet te vinden en te controleren zijn, zijn de wetenschappers wél van mening dat er geen andere conclusie mogelijk is. Dat het middenschip volledig vernield is en de aangerichte schade in het schip – onverklaarbaar groot is en niet toe te schrijven valt aan de torpedo’s, wordt door de onderzoekers dan ook toegeschreven aan de Russen. De Russen zouden in de koude oorlog het schip hebben doorzocht op waardevolle voorwerpen en documenten en zouden het inwendige van het schip daarna met explosieven hebben opgeblazen om hun sporen te wissen. |
Russische C-13 " submarine " met Captain Marinesko , die de GUSTLOFF met drie treffers deed zinken.... |
__________________________________________________________________________________________________________
- De leider van de NSDAP in Zwitserland, Wilhelm Gustloff, werd vermoord door David Frankfurter. Gustloff werd door vier kogels getroffen en overleed aan zijn verwondingen. |
Wilhelm Gustloff werd geboren op 30 januari 1895 in Schwerin, Duitsland. Gustloff volgde verschillende middelbare studies waarna hij later de opleiding voor bankkoopman deed. longproblemen. Hierdoor hoefde hij niet in militaire dienst tijdens de Eerste Wereldoorlog. In 1932 werd hij zelfs leider van de NSDAP in Zwitserland, mede doordat hij meer dan 5000 leden had geworven in vier jaar tijd. Later werd Gustloff uitgeroepen door de Nazi als nationale martelaar. In 1937 werd het nieuwe passagiersschip van de Nationaal Socialistische organisatie Kraft durch Freude naar hem vernoemd door Adolf Hitler. Wilhelm Gustloff werd 41 jaar oud. |
___________________________________________________________________________________________________________
Graag wil ik mij beperken tot het KdF Volkswagen gedeelte, een onderwerp met een nogal turbulent verleden……. |
Voor elke duitser een volkswagen, daartoe was een spaarsysteem gemaakt 5 D.M. week met spaarkaarten en spaarpotten . |
SPAREN UND DANN IN URLAUB FAHREN MIT KRAFT DURCH FREUDE. |
De beton-beton- betonplaten waaruit de nazi snelwegen bestonden gaf na iedere 10- 15 meter rijden een klap onder de wielen, |
___________________________________________________________________________________________________________
KdF stadt |
Op de foto’s hieronder een overzicht van de Tullio Cianetti hal [ met foto van de italiaanse fascistische Labor Leider ] Tullio Cianetti en de verblijven van de poolse en russische dwang arbeiders , werkzaam in de VW- KdF fabriekshallen.
|
Tullio Cianetti Halle met het gemeinschaft lager : | de hallen zijn in 1942 bij een bomaanval kompleet afgebrand. |
Tullio Cianetti had de twijfelachtige “eer “ dat deze hal op het fabrieks terrein van VW in Fallersleben naar hem vernoemd werd. |
Cianetti [ met zwarte jas ] was de fascistische Labor Leider van Italië, die qua standpunt gelijkwaardig is aan dr. Robert Ley in Duitsland. [ rechts van hem ] Hij maakte deel uit van de raad ter verdringing van Mussolini, en werd berecht en veroordeeld tot 30 jaar, ondanks zijn excuses aan Mussolini. Na de bevrijding, hij ontsnapte naar Mozambique, waar hij bleef tot zijn dood in 1976. |
Onder : KdF - Stadt 1937 |
Vele dwangarbeiders , polen, russen, vrouwen maar ook kinderen hebben daar het leven gelaten. | Gemeinschafts lager |
Poolse dwang arbeider geheel link’s, midden : op fiets…… | en met pas voor het gemeinschaftslager |
De Tullio Cianetti halle met verblijven voor de dwangarbeiders. De hal brand in 1942 helemaal af bij een bomaanval. |
__________________________________________________________________________________________________________
Ook dit is Volkswagen…….. |
Pools echtpaar aan graf van hun kind … 4. Juni 1945 |
Het verpleeg verblijf voor buitenlandse kinderen van Volkswagen |
__________________________________________________________________________________________________________
Op de foto’s onder : een overzicht van de Tullio Cianetti hal [ links ] met op het rechtse gedeelte de verblijven van de |
Een grote tegenstelling in de sky-line , Wolfsburg heden …. |
Foto onder : De Volkswagen fabriek met hallen in aanbouw Am Mittelland kanal toen nog Fallersleben , |
Fabriekshal in aanbouw. | SS wachtpost over voetgangers brug van het mittellandkanaal 1939 |
___________________________________________________________________________________________________________
onder : opnamen ter ere van de legging van : de eerste grondsteen KdF stadt . |
De bewuste grondsteen met het tandwiel dat kenmerkend was voor het KdF teken , deze grondsteen werd na de oorlog [1998 ] 60 jaar later , bij graafwerkzaamheden terug gevonden achter gebouwen. |
KdF , In KdF Stadt met op de achtergrond de Tullio Cianetti Halle. |
De plechtige gelegenheid van de eerste steenlegging |
de grondsteen van KdF stadt. |
__________________________________________________________________________________________________________
HET EERSTE PROTO TYPE van Josef Ganz : |
1e model Standard Superior 1933 | 2e model Standard Superior 1934 | Porsche Type 12 |
Everhard Bungartz werd op 5 december 1900 geboren in Keulen (D).
|
Bungartz “ BUTZ “ | Josef ganz. |
JOSEF Ganz (1898 - 1967) was de geestelijk vader van de Volkswagen Beetle, de beroemdste en langst gebouwde auto ooit . JOSEF Ganz werd geboren in Boedapest op 1 juli 1898 in een joodse familie met een Hongaarse moeder , en een Duitse vader . Gedurende deze tijd werd hij geïnspireerd door het idee van het bouwen van een kleine auto voor de prijs van een motorfiets.
|
De eerste onderneming die de bouw van een Volkswagen volgens de vele octrooien van Josef Ganz werd de Standard Fahrzeugfabrik, die geïntroduceerd zijn Standard Superior model op de IAMA (Internationale Auto-und Motorradausstellung) in Berlijn in februari 1933. |
Het ontwerp van “ ganz “ dat zeer veel overeenkomsten toonde met de eerste VW kever en de Porsche type 12 . ________________________________________________________________________________________________________ Terwijl de Duitse autofabrikanten de progressieve ideeën van Ganz over namen , ze werden gepubliceerd in deMotor-Kritik in de jaren 1920, Werd Josef Ganz zelf gearresteerd door de Gestapo in mei 1933 op basis van valse - beschuldigingen van chantage van de automobielindustrie. Hij Werd uiteindelijk vrijgelaten, maar zijn carrière werd systematisch vernietigd en zijn leven bedreigd . Dit leidt tot de ontsnapping van Ganz uit Duitsland in juni 1934 . Die dezelfde maand werd de opdracht door Adolf Hitler toegewezen aan Ferdinand Porsche Hitler vroeg Porsche het ontwerp in te zien van het " geesteskind van Ganz " voor een Volkswagen voor een - consumentenprijs van 1000 Reichsmark. JOSEF Ganz vestigde zich ondertussen in Zwitserland waar met financiële steun van de overheid - hij een Zwitsers Volkswagen project startte. De eerste prototypes werden gebouwd in 1937 en 1938 en er werden plannen gemaakt voor massa - productie in een nieuwe fabriek. Na de start van de Tweede Wereldoorlog werd Josef Ganz opnieuw ernstig bedreigd door de Gestapo en corrupte- ambtenaren die de Zwitserse regering deden geloven dat het hun verdienste was. Na de oorlog, doet Ganz nog een wanhopige poging om gerechtigheid te halen bij de Zwitserse rechter. Na vijf jaar van zeer complexe rechtzaken en veldslagen laat Josef Ganz Zwitserland in 1949 link's liggen - en vestigt hij zich in Frankrijk. Hier werkte hij aan een nieuwe kleine auto, maar kon niet langer concurreren met de Duitse Volkswagen . Gedurende enkele jaren werkte hij voor General Motors in Holden, maar werd bedlegerig na een reeks hartaanvallen in de vroege jaren 1960. Ondanks enkele pogingen tot herstel van zijn naam, het was het te laat. Josef Ganz overleed in de vergetelheid in Australië in 1967, zijn nalatenschap wordt bekend en bewonderd door allen, maar zijn naam is vergeten. Aan hem , Josef Ganz worden de eerste ontwerpen toegeschreven, maar van wege zijn joodse - achtergronden werd het concept toebedeeld aan :Ferdinand Porsche Die van Adolf Hitler de opdracht kreeg - een “ goedkope “ auto te ontwerpen voor het volk: Daartoe werd een heel spaarsysteem gemaakt met KdF spaarpotten en spaar kaarten . 5 Mark die Woche must Du sparen ... Willst Du im eignen Wagen fahren !
|
het zou vrijheid betekenen… |
....... let op de draagbare radio , er was feest. |
maar dat feestje pakte anders uit . |
___________________________________________________________________________________________________________
Terug naar het prototype :
De Spaarpot | F. Porsche | Vertwijfeld zal Porsche gedacht hebben, dit moet anders toen hij het prototype V 30 van Erwin Komenda aanschouwde en ontwierp zijn KdF op de tekentafel.
|
Dr.Ing. Ferdinand Porsche . |
__________________________________________________________________________________________________________
Het ontwerp V-30 was van de hand van designer Erwin Komenda. |
Erwin Komenda |
Komenda werd geboren in Jauern am Semmering als zoon van de machinist Franz Komenda en Leopoldine Wipplinger. Dit idee werd later door Porsche en Komenda uitgewerkt tot de KdF-Wagen, na de oorlog bekend als de Hij bracht het gewicht van de Mercedes-modellen omlaag door een beter ontwerp. Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwierp hij onder meer de carrosserie voor de Volkswagen Komenda ontwierp ook de carrosserie voor de Porsche 550 Spyder, en de rolbeugel voor de Porsche Targa.
|
Boven : een zéér zeldzame foto van de toen nog "jonge" Erwin Komenda . Eerst Volkswagen, later de ontwerper/ designer van vele modellen PORSCHE. |
De VW-30 is zijn ontwerp. | [ productiefoto’s van de V 30 ] |
Alle modellen zijn na uitvoerig testen vernietigd .
VW - V30
|
__________________________________________________________________________________________________________
Hier Ferdinand Porsche die het “ kunstje “ weer doorgeeft aan zoon Ferry, die nog vele jaren de mooie Porsches zal bouwen met in eerste instantie dezelfde motor die zijn vader Ferdinand ontwikkelde , hoe kwam Porsche aan het ontwerp van de boxermotor ? En was hij de eerste ? |
___________________________________________________________________________________________________________
Voor het ontwerp van de eerste boxermotor komen we bij TATRA terecht…….. |
DE TATRA |
vooral bekend geworden door de speciale carrosserie [ met de stabilo achter en de derde koplamp ] zie ook bij Carl Benz. |
De luchtkoeling wordt nog steeds in de diverse motoren van Porsche gebruikt. TATRA had hem al ver voor dat Porsche
zijn motoren ontwikkelde.
In 1931: |
werd er in de type 57 ( 1,15 L 18 pk ) en in de type 54 een ( 1,5 L 22 pk ) beide een vier cylinder luchtgekoelde boxermotor gebouwd. |
De Tatra heeft een luchtgekoelde viercilinder boxermotor (twee maal twee cilinders die tegenover elkaar liggen, Volkswagen heeft na de oorlog nog 8 miljoen mark aan TATRA moeten betalen-voor gebruikte patenten. |
Door de russische winters besloten de Nazi’s te expirimenteren met “ snowmobiles “ V 855- 1942 |
___________________________________________________________________________________________________________
Carl Benz : Duits Ingenieur en pionier in de automobile industrie. 1844 – 1929 |
25 november – 1844 overleden - 4 april 1929
|
De eerste boxer ? |
Uitvinder van de boxer motor door Carl Benz in 1896. Hij noemde hem "Contra-motor", het was de eerste keer dat in 1897 , het model "Dos à dos" van de gebouwde-Benzmotor werkt. Ook Mercedes was direct of indirect betrokken bij de ontwikkeling van de KdF . Aan de ontwikkeling van onderstaande Mercedes heeft Josef Ganz meegedaan. |
|
Dit model is een mengeling van de diverse modellen, de VW is duidelijk herkenbaar. De derde koplamp op de voorklep is wel erg TATRA |
___________________________________________________________________________________________________________
|
Terug naar Volkswagen. |
Voordat de KdF gerealiseerd was , werden verschillende proto types gemaakt: W.O. het type V-30 [ deze zijn allen vernietigd na zeer uitvoerig testen ] Het ontwerp van de VW-30 was van de hand van Erwin Kommenda. |
De economie draaide op volle toeren: De promotie kwam op gang: |
___________________________________________________________________________________________________________
Promotie voor de KdF, maar het volk was uitgeput.
Hollandse folder uit 1939 van de KdF Alleen de levering in 1940 zou niet gerealiseerd kunnen worden. ________________________________________________________________________________________________________ |
Een auto voor het volk….. hier een van de eerste KdF modellen uit Fallersleben, op de achtergrond de Tullio Cianetti Halle.
___________________________________________________________________________________________________________
Onder: bezichtiging van de pers afdeling door Adolf Hitler, 7. Juni 1939
In der vorderen Reihe von rechts Dr. Bodo Lafferentz, der Leiter
des DAF-Amtes ”Kraft durch Freude” und der Hauptgeschäftsführer
der Volkswagenwerk GmbH, Ferdinand Porsche, Adolf der Volkswagenwerk GmbH, Ferdinand Porsche, Adolf
Hitler und Robert Ley, der Führer der DAF.
Het KdF Volkswagen project kwam van de grond onder leiding van Ir. F. Porsche… |
Hitler en Porsche zagen dat het goed was..... of toch niet ?
faesschentank |
1943 |
Adolf had andere plannen , een oorlog en daarvoor waren vervoer en wegen onontbeerlijk.
KdF draaide op volle toeren maar de poolse en russische krijgsgevangenen legde het loodje.
Swimmwagens en Kubels moesten er komen voor transport van het leger, net toen Ferdinand zijn KdF op poten had staan
en de produktie liep, toonde het leger veel interesse…...
Hitler, Himmler en waarschijnlijk Kempka. |
Inplaats van de VW begon het groot duitse rijk aan de produktie van Kubelwagens, de militaire versie van de Volkswagen.
VW Kubel type 82 frankrijk |
In Rusland. |
__________________________________________________________________________________________________________
oorlog's produktie en snelwegen.....
type 82 Kubelwagen 1942 |
1942 Carr.bouw en montageband Swimmwagen type 166 |
De " SWIMMWAGEN " type 166. |
Het VW- teken met kamwieltje in de carrosserie. |
Russische krijgsgevangene bij de chassis montage 1942 ijzer gieterij 1944 De Kubelwagen
De oorlog begon vorm aan te nemen en de Volkswagen , ontworpen voor het volk , kreeg een heel andere wending.
Het duitse leger had vervoer, en de spaarders een lege spaarpot
__________________________________________________________________________________________________________
Bitte herr fuhrer ….. |
De in 1938/39 ontworpen Typ 62 had een te geringe bodemvrijheid ,
De inval in de Winter 1941/42 in Russland leidde tot de ontwikkeling van het "Ketten-Kübel" (Typ 155).
En het spaarplan met een VW voor het hele volk ging naar een tweede plan….
De gespaarde marken waren de mensen kwijt , die waren hard nodig voor de oorlog ,
de zo mooie spaarpot met de leuze : iedere week vijf mark , kon men in de vuilinisbak gooien.
Spaarpotten waren er in diverse uitvoeringen.
militärische Version des KdF-Wagens | Die Treibstoffknappheit führte zur Konstruktion von KdF- und Kübelwagen mit Holzgasgenerator. |
Kübelwagen an allen Fronten eingesetzt. |
___________________________________________________________________________________________________________
WAAR BLEVEN DE AUTO’ S ? |
___________________________________________________________________________________________________________
De “ hunger und elendsbahn “ |
Snelwegen zoals ze er 40- 50 jaar later nog bij lagen ………
1 | 2 |
1. brug op "Hitlers snelweg" ... "Hitlers exterritoriale" snelweg die Wroclav en Wenen zou verbinden. ...
2. Autobahn Hamburg - Berlin (A24), toestand in 1980, onveranderd sinds 1940
1 | 2 |
1. Ursprüngliche Streckenführung bei Landstuhl, heute Zufahrt zum US-Luftwaffenstützpunkt Ramstein [ 1980 ]
2. Brücke am Hattenbacher Dreieck aus den 30er Jahren; hier war früher eine Trompetenlösung vorgesehen November 2000
___________________________________________________________________________________________________________
1939 Feestelijke opening van eerste gedeelte snelweg Frankfurt am Main .
1945 Marcheren Amerikaanse soldaten over een lege autobahn .
...... maar ooit was dat anders,
De duitse automobiel fabrieken waren volledig ingestort , van goed 800.000 Personenwagens-
-waren er nog ongeveer 190.000 over.
___________________________________________________________________________________________________________
UND IHR HABT DOCH GESIEGT |
Dat was tot dusver het einde van VW - KdF en het einde van een illusie en " lebensraum " voor het volk .... |
___________________________________________________________________________________________________________
1945 |
1945. Battle for the BeetleMaj. Ivan Hirst, Who Saved Volkswagen |
___________________________________________________________________________________________________________
3] -Zoals Hirst de persen vond in de zwaar beschadigde fabriek in 1945 . |
Hirst 18 jaar. |
2 | 3 |
2. Ir. Irvan Hirst heeft de brokstukken en de gedeeltelijk beschadigde persen ,
die met de bombardementen flink te lijden hadden opgepakt .
1 | 2 |
1. Ook vond hij deze stuk geschoten KdF
2. Eerst voor het leger , later voor de export , Hirst zette door ………………….
En deze KdF’s door bomaanvallen flink beschadigd en onverkoopbaar,
bevonden zich in de montagehallen goed te zien [ rechts boven ] op de foto .
Isn't she lovely |
Het opknappen en installeren van machine’s begon , in de puinhopen ,
hoewel de fabriek niet al te zwaar was beschadigd bij de luchtaanvallen.
Machine’s werden gered uit het puin. 1945 Eerste VW’s gemaakt voor het engelse leger
1947 Eerste export naar Nederland. |
De borden spreken boekdelen………. |
Links boven : Vier jaar zou Hirst het volhouden, in 1949 werd de overdracht aan Duitsland een feit , uiterst rechts Ir. Hirst.
Engelse industrie in Wolfsburg |
Maar na veel inspanning en tekort aan grondstoffen werden er in OKTOBER 1946 toch de eerste 10.000 engelse kevers
gebouwd
Een bescheiden feestje was op zijn plaats..... !
Maar uiteindelijk werd het VW concern weer overgedragen aan Duitsland
Foto recht's : In het midden kunt U HIRST herkennen.
Hieronder : Een belangrijk document, de overdracht van de Engelse Volkswagen aan Duitsland.
Bijna….. was de VW-kever " engels " geweest !
De kever wordt weer duits…… |
Heinrich Nordhoff Hij was de eerste man met Duitse nationaliteit die na de oorlog die vanaf ‘49 de leiding in handen had over het Volkswagen concern. 1899 - 1968 Heinrich Nordhoff is geboren op 6 januari 1899 in Hildesheim, Duitsland. Hij overleed op 12 april 1968. Hij was de eerste man met Duitse nationaliteit die na de oorlog die vanaf 1 januari 1948 de leiding in handen had over het Volkswagen concern. Voor de oorlog werkte Heinrich Nordhoff bij Opel.
|
Er was weer vrijheid, |
Al waren de gevolgen in de beginjaren na de oorlog nog erg goed voelbaar.
Slecht's enkelingen konden doorrijden tijdens de bezetting , al was het dan maar op flessen gas.
Na de bevrijding werd een begin gemaakt met een muur dwars door Berlijn, west en oost.
Het werd verdeeld tussen de russen en amerikanen, de gevolgen zijn bekend.
VW was erbij......
___________________________________________________________________________________________________________
1 Het leven pakte weer op |
2 |
1947 ) hierboven ontmoet de " kolenboer " de " ijsman " , lang kunnen zij niet praten........
2) 1946 Kolenvissers dreggen het IJ [ amsterdam ] af op zoek naar stukken steenkool die in het water gevallen zijn.
De beloofde VW en een vakantie werd nu pas haalbaar , daar moest eerst een oorlog overheen gaan . |
Het naoorlogse Dusseldorf dat er nog vele jaren gehavend bij lag…… |
Maar VW was erbij ! Wie anders ? |
Zelfs een telefoon in de auto behoorde tot de mogelijkheden, maar dat was voor enkelingen...
Pre '38 Dashboard |
KdF dashboard |
Zeer vroege uitvoering van het KdF dashboard , het stuur heft nog “ platte “ spaken. |
Het naoorlogse straatbeeld. |
1951 |
Er ontstond een inhaal effect, waardoor de beloofde AUTO VOOR HET VOLK en de de inspanning van Porsche toch beloond werden.
|
1 . |
2 Yves " OLD LADY " Type 1/11 de luxe 30 hp. 1954 |
3 | ZWITTER |
1) De “ bril kever “ gemaakt tot 1953 met een 25 pk motor en ongesynchroniseerde versnelling’sbak.
Men noemde dat een zgn. Clutch bak , en hielt in dat er tussendoor gas gegeven moest worden in vrijstand
Terwijl je de koppeling losliet.
2 ) De “ ovaal “ 1/11 de luxe b.j. 1955 motor 30 pk zou pas na 1953 verschijnen , op zijn eerste versnelling na ,
vol gesynchroniseerd.
3 )Foto van een " ZWITTER BRILKEVER " powered with JUDSON compressor. ( eigenaar: Nico Kennis )
overgang's model tussen de zgn. Brilkever en de Ovaal kever.
De Judson compressor is uiterst zeldzaam aan het worden.
ook de autosport was onze beetle niet vreemd… |
|
RALLY |
Volkswagen , wie anders ? |
Yves VW-1303 Cabrio 2 Ltr. engine type 4 |
Boven ziet U de Porschekoeling die heden ten dage nog steeds gebruikt wordt.
Op het TATRA foldertje uit 1931 is het ontwerp te zien , veel is er niet veranderd....
__________________________________________________________________________________________________________
VOOR DE RACE .... |
...... was de VolksWagen kever na enige modificatie erg geschikt, en boekt nog steeds respectabele prestaties. Veel delen van de Porsche kunnen nog steeds benut worden op de kever zoals de schijfremmen , wielen en motoronderdelen tot hele motoren die overgebouwd worden. Maar de techniek is inmiddels al zover vooruit dat er type 4 en type 1 motoren zo opgevoerd worden dat ze meer vermogen hebben als waar Ing. Porsche ooit van droomde...... Nokassen met diverse liften zijn er in overvloed. Ook in de overbrenging van de versnelling'sbak is veel te doen. Veel opgevoerde " kevers " rijden met 5 gear. .... hele sets tandwielen zijn daarvoor te koop. De wegligging kan betrekkelijk eenvoudig tot erg ingewikkeld zelf aangepast worden d.m.v. de torsievering te verlagen. Veelal wordt een moderner IRS veersysteem met homokineet koppelingen overgezet. |
Blue Breath Easy - [ door in en uitlaat meer Flow ] Zo wordt de standaard carburateur [ zo'n 30 mm. ] vervangen door vier carburateurs van elk 44 mm. Door alle " adem " die de motor krijgt worden er ook speciale nokas en uitlaat gemonteerd. |
boven : Dat het af en toe misgaat is " all in the game "...... een lekke olieslang.
Het zelf opvoeren van de boxermotor en het prepareren van het chassis en carrosserie, |
Marius “ dreamcar “ in " volle " aktie op een HARC - dag op het circuit Zandvoort HARC : Historische Auto Ren Club. |
Blue Breath Easy |
Het uitremmen voor de " tarzan " bocht..... hoe later in de remmen hoe meer seconden winst ! |
Sentimental Feelings ...... porsche 356 - C type |
Olga met onze Porsche 356 B type , in de sneeuw-duinen bij Circuit van Zandvoort. |
Porsche 917 S 1969 |
Porsche 917 , in snelheid nooit ge-evenaard , en deelnemer van LE MANS.
Motor [ hiernaast ] nog iets teveel vermogen voor de dreamcar | 12 cylinder 5 Ltr. aircooled 630 P.K. Porsche 917 engine. |
___________________________________________________________________________________________________________
HET HIPPIE TIJDPERK …… Make love, no war . |
Welke kant op ? | Who cares .... |
Don't laugh lady .... Your daughter might be in here . |
Ingekorte VW- busjes |
En springende kevers.... |
___________________________________________________________________________________________________________
Avec VW pas de probleme ! -Volkswagen gaat wereldwijd door met zijn expansie : Herbie goes abroad |
Volkswagen on the dock SEATTLE 1958 |
|
___________________________________________________________________________________________________________
60 jaarvolkswagenin NederlandBen Pon spreekt tot de verbeelding op 23-4-1947 |
Cabrio uitvoering " plattenwagen " |
Plattenwagen |
De zgn. “ plattenwagen “ In elkaar geknutseld door de fabrieks monteurs rond 1947, voor vervoer van onderdelen |
Volkswagen nam de uitdaging van Ben PON “ graag “ aan …..
in alle uitvoeringen |
Explosieve start...... |
8 maart 1959: Productiechef Otto Höhne (rechts) draagt de eerste in Hannover gebouwde Transporter officieel over aan Volkswagen-dealer Dorst uit Hildesheim. |
Werkpaard en vrijetijds auto. |
Alleen verkrijgbaar in blauw. |
Was dat niet de leuze van Henri Ford ? We hebben alle kleuren , als het maar zwart is…… |
Ook is er in 1951 een boxer DIESEL gemaakt in een kever
Maar het ontwerp was te rumoerig en prestaties bleven achter , dit ontwerp is toen niet van de grond gekomen.
Vele jaren later zou de dieselmotor zijn intrede doen.
___________________________________________________________________________________________________________
Met deze fotoreportage heb ik geprobeerd een beeld en een inzicht te geven van het ontstaan en history van onze kever.
Soms heb ik mij bezwaard gevoeld om in een niet al te mooie periode rond te spitten , maar vond het ook belangrijk
om dit stukje geschiedenis toe te lichten .
Heb ver gezocht, en zal NOOIT de hele toedracht kunnen achterhalen .
Bij voorbeeld , wie de allereerste boxermotor ontwierp. [ Wie het weet , graag een mail. ]
Ben hier gestopt omdat het heden U ongetwijfeld bekend is ?
Rest mij U te danken voor Uw bezoek en aandacht, ik zal deze reportage zeker nog regelmatig aanvullen / wijzigen.
yves@volkspower.nl |
Deze belofte is royaal waargemaakt…… |
___________________________________________________________________________________________________________
Joke of the day |
|
Wordt vervolgt / aangevuld....... |